QUEM Identiteit Makers

Privacy
wetgeving

Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving van kracht: de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). De EU gaat hiermee veel strenger toezien op de privacy van haar burgers. De wet geeft burgers onder andere meer rechten over hun privacygevoelige persoonsgegevens. Maar wat betekent de AVG voor jouw organisatie?

Privacywetgeving - Waarom voldoen aan de privacywetgeving?

Waarom voldoen aan de privacywetgeving?

Alle organisaties moeten vanaf 25 mei 2018 voldoen aan nieuwe spelregels. Die zijn niet eenvoudig. De nieuwe wet vereist onder andere een waterdicht privacybeleid, allerlei procedures en beveiligingsvoorzieningen.

Imagoschade

Wie niet aan de wet voldoet, riskeert boetes tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet. Daar komen vaak nog kosten en imagoschade bij, zeker bij een ernstig datalek. Toch is de AVG niet alleen maar ‘organisaties pesten’. Het biedt ook kansen. Want privacyvriendelijke organisaties profiteren van een goed imago en vertrouwen bij partners en burgers.

Voldoe ik al aan de wet?

De tijd dringt. Het is absolute noodzaak dat je nagaat of jouw organisatie voldoet aan de AVG. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan:

  • Het aanstellen van een Functionaris Gegevensbescherming
  • Het opstellen van een verwerkingsregister
  • Het technisch makkelijk overdraagbaar maken van persoonsgegevens
  • Het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA)
  • Het opstellen van rechtsgeldige beleidsdocumenten en overeenkomsten, zoals een verwerkersovereenkomst
  • Etc.

Wie niet aan de wet voldoet, riskeert boetes tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde jaaromzet. *

* Bron: Algemene informatie AVG – Autoriteit Persoonsgegevens

Hoe kan ik voldoen aan de privacywetgeving?

Hoe kan ik voldoen aan de privacywetgeving?

Als reclamebureau hebben wij dagelijks te maken de vraagstukken van onze opdrachtgevers over de nieuwe privacywetgeving. Mag ik wel of geen mailings versturen naar mijn bestaande klanten? Ben ik verplicht al mijn relaties opnieuw te benaderen?

Wij bieden hulp

Het aantal organisaties dat 100% voldoet is uiterst klein. Dat vinden wij zorgwekkend. QUEM neemt als reclamebureau deze wetgeving uiterst serieus. We zien het als onze verantwoordelijkheid onze klanten hierover zo goed mogelijk te informeren en ze waar mogelijk te helpen.

Daarom zijn we een samenwerking gestart met YourSafetynet. Zij hebben een softwareoplossing ontwikkeld die organisaties door het gehele compliancetraject leidt. En daarbij allerlei instrumenten levert om dit beleid te monitoren en te handhaven. Op die manier kunnen we organisaties hulp en ondersteuning bieden in dit lastige traject.

Aansluitend op dit traject toetsen wij de bestaande marketing tools (o.a. nieuwsbrief en website), passen wij deze aan op de nieuwe wetgeving en geven wij antwoord op de vragen omtrent het versturen van mailings en het opslaan van persoonsgegevens.

Kom in contact

Graag delen wij onze kennis, geven we tips aan marketeers en helpen iedereen die te maken krijgt met de nieuwe privacywetgeving. Neem voor vragen contact op met Nils Kleingeld via onderstaand formulier of pak de telefoon en bel 078 6 330 663.

 

Hoe kan ik voldoen aan de privacywetgeving?

Hoe maak ik mijn website AVG-proof?

Iedere professionele organisatie heeft een website, maar lang niet allemaal voldoen aan de nieuwe privacywetgeving. Middels de implementatie van een goede cookiemelding en het opstellen van de juiste privacyverklaring kan je dit eenvoudig realiseren.

Cookie- en privacyverklaring

Het opstellen van een cookie- en privacyverklaring bezorgt velen hoofdpijn. Daarom zijn wij de samenwerking aangegaan met Praivacy*.

Praivacy faciliteert een:

  • Cookiemelding die volgens de AVG-normen toestemming verkrijgt
  • Cookieverklaring waarin alle gebruikte cookies worden uitgewerkt
  • En een op maat gemaakte privacyverklaring

Voorbeeld

Deze tooling hebben wij zelf ook geïmplementeerd en een voorbeeld is beschikbaar via de onderstaande links:

Voorbeeld Cookiemelding

Voorbeeld van een cookiemelding

Voorbeeld Cookievoorkeuren

Voorbeeld van cookievoorkeuren

Praivacy.eu

QUEM is niet verantwoordelijk voor de techniek, maar wel voor de juiste implementatie. Door een contract af te sluiten via QUEM kunnen wij er voor zorgen dat iedere website in basis voldoet aan de nieuwe privacywetgeving. Het is uiteraard aan de organisatie om de afspraken die worden overeengekomen ook na te komen.

Wat kost het?

Voor slechts € 15,- per maand en éénmalige implementatiekosten van € 250,- is dit direct te realiseren. Lees meer over de Praivacy op de website: https://praivacy.eu/oplossing of neem contact met ons op voor meer informatie.

* Praivacy levert uitsluitend aan resellers. QUEM is een officiële reseller van dit product.

Let op! Na het implementeren van een cookie- en privacyverklaring is het traject nog niet klaar. Wil je 100% voldoen aan de nieuwe privacywetgeving, volg dan deze 10 stappen en maak je website 100% AVG-proof.

Checklist

We zetten alle punten op een rijtje. Loop deze stap-voor-stap door en maak zo jouw website 100% AVG-proof. Heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

  1. Een duidelijke privacyverklaring
  2. Cookieverklaring
  3. Technische veiligheidsmaatregelen
  4. Webformulieren controleren op ‘overbodige’ persoonsgegevens
  5. Controleer je WordPress-plugins
  6. Controleer op toestemming
  7. Loop alle medewerkers-accounts na
    • Wie heeft er allemaal een login?
    • Welke (online) platforms worden er gebruikt?
  8. Maak Google Analytics privacyvriendelijk
  9. Zorg voor overzicht in het back-end
  10. Sluit verwerkersovereenkomsten af met derde partijen

Privacy

Vanaf 25 mei 2018 gaat de nieuwe Privacywetgeving van kracht: de AVG. Waarom is dit van belang voor jouw organisatie en waarom moet je hier op voorbereid zijn? Wij leggen uit waarom.

SSL

Waarom zou je een website met een SSL certificaat beveiligen? Wat zijn de voordelen van een SSL certificaat? Wat is een SSL certificaat waard voor jouw online identiteit? Wij leggen uit waarom.

Social

Waarom is Social Media relevant? Waarom zou je als bedrijf hier mee bezig moeten zijn en hoe kunnen Facebook, Instagram en LinkedIn bijdragen aan identiteit? Wij leggen uit waarom.

Fonts

Waarom is een lettertype voor mijn identiteit zo belangrijk? Wanneer ontwerp je een eigen lettertype en wanneer kies je er voor om een standaard lettertype te gebruiken? Wij leggen uit waarom.

Nieuwsgierig naar wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van de nieuwe privacywetgeving? Neem gerust contact met ons op.

QUEM Identiteit Makers

Wie?   /   Wat?   /   Waarom?